Wednesday, February 8, 2012

Mencabut bulu it!k

selamat malam ollz....
di kala kebusanan melanda diri mula la tgn terasa nk menaip....:p
di saat rindu menyala2, hati ingin meluahkan rasa,jari mula mencoret kata....(waahhhh...aku kah yg taip tue???)tiba2 perasaan kagum terhadap dr sendiri datang...(^_~)

ok stOp merepek Miss Eiza!

malam nie aku nk ceta aku p mana semalam...pengalaman yg susah untuk aku dapat sebenaqnya. before cuti hr tue, mak angkat aku ngn suaminya janji nk ajak aku balik kg dorg..aku pn tanpa pikir panjang terus setuju ajer...since incik tunang nk balik kg beliau...maka daripada mengeram telur itik yg xpenah aku ada baiklah aku ikut mak angkat aku tue balik kg suaminya di JELEBU, Nogori Sembilan.

petang isnin, lepas antar incik tunang kt Nilai (kerana beliau nek tren kt seromban..)aku pn balik la Putrajaya..belum sempat aku melepaskan batuk di tilam, mak Jah mesej bahawa beliau telah on d way ke rumah aku.aku terkezut sebab aku igt dia xjadi balik kg...aku pn kelam kabut la kemas baju barang selai dua untuk dibawa bersama..kami bertolak dari sini kira2 pukul 10 malam.

sampai di kg pn da lewat..jam menunjukkan hampir pukul 12tghmlm..selepas bersalaman dgn mak mentua beliau aku terus ke bilik tidur yg disediakan dan zzzzZZZZZZZZZZ.....................

...........................................................................................................

keesokan paginya, kami bersarapan di warung milik keluarga mentua mak Jah  yg terletak kira-kira 10langkah dari rumah beliau. selepas bekpes, Mak Jah mengajak aku tangkap itik di belakang rumah...nk masak rendang itik katanya.and of coz aku x g tangkap itik tue..heheh...aku tgk adik ipar dia yg tangkap 2 ekor itik. Pastu husband beliau aka Abg Nuar menyembelih itik tue (okay masa sembelih pun aku xtgk...takut kesian ja kt itik tue...huhuhu).lepas da sembelih itik 2 ekor tue, tiba la masa nk cabut bulu itik tue...mak Jah kata lau nk bagi senang cabut bulu dia kena letak itik tu lam air panas..at first aku tgk je dorg cabut bulu itik tue...(dalam at xley jadi nie...bila g nk try...:p)aku pn amik tmpt seblah mak Jah dan memulakan proses mencabut bulu itik....hahahaha..bez ok(smpai masuk mimpi aku mlm tue..aishh)


itik sebelum dicabut bulunya..=p


lepas da bersih bulu tue itik tu aku kerjakan, Abg Nuar layurkan itik td ke atas api..kemudian barulah itik tue disiang dan dipotong kecik2...masa itik tu kena siang,aku tgk mak jah ke dapur tux buat kerisik (kelapa parut yg digoreng sehingga keperangan dan ditumbuk smpai kuar minyak)..original!selalu aku tgk mak aku beli kt kedai ja...da siap suma bahan dan itik maka bermula la sesi masak rendang itik...nk tunggu itik tue betul2 empuk amik masa sejam lebih jgk.tu pun da dikira cepat sebab pkai dapur arang.so api dia besar.

pukul3 la jgk baru aku dpt makan nasi...huhu...tp berbalOi2..dengan air kelapa muda lg..ohh heaven.

.........................................................................................

lepas mkn nasi dan berehat2 di depan rumah, Abg Nuar ajak kami ke kebun plak.aku pn follow ajer...kebun tu kt kg sebelah jer.tp xmcm kebun pn da aku tgk mcm hutan jer...nyamuk banyak~~~~huhu
kt kebun aka hutan tue ada pokok rambai, pokok manggis, pokok rambutan, langsat.letih la jgk aku duk memungut buah-buahan tempatan kt situ..
petang tu pulak kitorang kutip buah berangan ...sumpah aku xpenah tgk pokok buah berangan...yg selalu aku tgk tepi2 jalan yang Cina selalu duk goreng ngn pasir itam tue...sian tul kt aku..huk
da maghrib baru la kitorang balik rumah...letih~~~

pukul 9mlm baru kitorang bertolak balik putrajaya.....sebab esoknya da keje

Sekian terima kasih =)

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...