Tuesday, December 23, 2014

Psikologi Warna

warna dan kehidupan tidak boleh dipisahkan..wherever we stand, kita tidak boleh lari dari warna..hidup kita dikelilingi warna-warna yang pelbagai.... Namun adakah warna-warna ini membawa apa-apa makna terhadap kita? Cuba pikir kenapa orang rasa lebih santai dalam bilik yang hijau? Mengapa orang yang memakai baju merah kelihatan lebih berkeyakinan?

Warna selalunya mempunyai makna yang berbeza dalam pelbagai budaya. Dan walaupun dalam masyarakat Barat, makna untuk setiap warna telah berubah sejak beberapa tahun yang lalu. Dan hari ini di Amerika Syarikat, penyelidik telah membuktikan perkara-perkara berikut adalah tepat.

Hitam
Hitam adalah warna kuasa dan kuasa. Ia popular di fesyen kerana ia membuatkan orang kelihatan nipis. Ia juga bergaya dan tak habis-habis. Beberapa pakar fesyen berkata seorang wanita yang memakai hitam membayangkan dikemukakan kepada manusia. Pakaian hitam juga boleh terlampau, atau membuat pemakainya kelihatan menyendiri atau jahat. Penjahat, seperti Dracula, selalu berpakaian hitam.

White
Pengantin perempuan memakai putih melambangkan kemurnian dan kesucian. Putih mencerminkan cahaya dan dianggap sebagai warna musim panas. Putih adalah popular di menghias dan dalam fesyen kerana ia adalah cahaya, neutral, dan juga dengan segala-galanya. Walau bagaimanapun, putih menunjukkan kotoran dan Oleh itu, lebih sukar untuk mengekalkan bersih daripada warna lain. Doktor dan jururawat memakai putih untuk membayangkan kemandulan.

Merah
Warna yang paling emosi sengit, merah merangsang degupan jantung yang lebih cepat dan bernafas. Ia juga warna cinta. Pakaian merah mendapat perasan dan menjadikan pemakainya kelihatan lebih berat. Sejak ia adalah satu warna yang melampau, pakaian merah mungkin tidak membantu orang dalam rundingan atau konfrontasi. Kereta merah sasaran popular bagi pencuri. Menghias, merah biasanya digunakan sebagai aksen. Juruhias berkata bahawa perabot merah harus sempurna kerana ia akan menarik perhatian.

Warna yang paling romantik, merah jambu, adalah lebih tranquilizing. Pasukan Sukan kadang-kadang cat bilik loker yang digunakan oleh lawan pasukan merah jambu terang jadi lawan mereka akan kehilangan tenaga.

Blue
Warna langit dan laut, biru merupakan salah satu warna yang paling popular. Ia menyebabkan tindak balas yang bertentangan sebagai merah. Aman, tenang biru menyebabkan badan untuk menghasilkan bahan-bahan kimia yang menenangkan, jadi ia sering digunakan dalam bilik tidur. Blue juga boleh sejuk dan menyedihkan. Perunding fesyen mengesyorkan memakai biru untuk temu duga kerja kerana ia melambangkan kesetiaan. Orang-orang yang lebih produktif di dalam bilik biru. Kajian menunjukkan angkat berat mampu untuk mengendalikan lebih berat berat di gimnasium biru.

Hijau
Pada masa ini, warna menghias yang paling popular, hijau melambangkan alam semula jadi. Ia adalah warna yang paling mudah pada mata dan boleh memperbaiki penglihatan. Ia adalah warna yang menenangkan dan menyegarkan. Orang yang menunggu untuk muncul di kaca TV duduk dalam "bilik hijau" untuk berehat. Hospital sering menggunakan hijau kerana ia melegakan pesakit. Pengantin pada Zaman Pertengahan memakai pakaian serba hijau melambangkan kesuburan. Hijau gelap maskulin, konservatif, dan membayangkan kekayaan. Walau bagaimanapun, seamstresses sering enggan untuk menggunakan benang hijau pada malam pertunjukan fesyen kerana takut ia akan membawa nasib malang.

Kuning
Kuning cerah ceria adalah getter perhatian. Walaupun ia dianggap sebagai warna yang optimis, orang kehilangan tempers mereka lebih kerap di dalam bilik kuning, dan bayi akan menangis. Ia adalah warna yang paling sukar bagi mata untuk mengambil, jadi ia boleh terlampau jika digunakan secara berlebihan. Kuning meningkatkan penumpuan, maka untuk menggunakan pad undang-undang. Ia juga mempercepatkan metabolisme.

Ungu
Warna royalti, connotes ungu mewah, kekayaan, dan kecanggihan. Ia juga feminin dan romantis. Walau bagaimanapun, kerana ia jarang berlaku dalam alam semula jadi, ungu boleh muncul tiruan.

Brown
Pepejal, dipercayai perang adalah warna bumi dan banyak terdapat dalam alam semula jadi. Light coklat membayangkan ketulenan manakala berwarna perang adalah sama dengan kayu atau kulit. Brown juga boleh sedih dan sayu. Lelaki adalah lebih cenderung untuk mengatakan perang adalah salah satu warna kegemaran mereka.

Makanan Pemikiran
Manakala biru adalah salah satu warna yang paling popular, ia adalah salah satu menyelerakan-kurangnya. Makanan Blue jarang berlaku dalam alam semula jadi. Penyelidik Makanan mengatakan bahawa apabila manusia mencari makanan, mereka belajar untuk mengelakkan objek toksik atau rosak, yang selalunya biru, hitam, atau ungu. Apabila makanan dicelup biru dihidangkan untuk belajar mata pelajaran, mereka hilang selera makan.

Hijau, coklat, dan merah warna makanan yang paling popular. Merah sering digunakan dalam skim restoran menghias kerana ia merupakan satu perangsang selera.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...