Tuesday, January 3, 2012

Men vs Women

okay...kenapa lelaki tak boleh jadi macam perempuan and perempuan tak boleh jadi macam laki?logiknya dari segi fizikal pun mmg tak sama da...tapi zaman sekarang istilah-istilah seperti pengkid, tomboy, maknyah dan sebagainya sudah menjadi perkara biasa dalam kehidupan kita.
Tindakan wanita zaman sekarang membuatkan ramai beranggapan bahawa lelaki dan wanita adalah sama. Contohnya, sudah ramai wanita yang mampu memimpin sesebuah negara. Kalau di Asia kita boleh tengok Gloria Macapagal Aroyo di Filipina dan Megawati di Indonesia. Tetapi pernyataan lelaki dan perempuan adalah sama sangat jauh dari kebenaran.
.....................................................................................................
Sains membuktikan bahawa terdapat perbezaan yang besar antara otak lelaki dan wanita - perbezaan bahawa kesan cara kita berfikir, bertindak balas, proses, keutamaan, dan kelakuan. Wanita mempunyai pusat percakapan yang lebih besar di dalam otak berbanding lelaki yang mana menjadikan wanita lebih suka bercakap, manakala lelaki mempunyai pusat visual dan seksual yang lebih besar, menjadikan mereka sukar untuk tidak menjeling dan berangan apabila memandang waiter wanita yang comel yang sedang mengambil pesanan anda. Hormon wanita tercipta secara semula jadi untuk mendekati antara satu sama lain, manakala hormon lelaki menyekat kemampuan mereka untuk berhubung dengan orang lain. Especially pada masa-masa mereka sedang menghadapi tekanan yang tinggi, oleh itu mereka cenderung untuk bersendirian.

 Perbezaan antara lelaki dan wanita juga terhasil daripada budaya, zaman kanak-kanak, atau persekitaran. Setelah difahami, lelaki dan wanita sebenarnya lebih memahami dan sangat menghargai antara satu sama lain -kita tidak perlu bersangka buruk tentang perbezaan yang wujud untuk menghina antara satu sama lain. Good thing is perbezaan-perbezaan ini adalah sesuatu yang harus diterima dengan baik untuk membenarkan dua kelebihan yang berlainan membentuk satu penyatuan yang lebih baik.



p/s: "Dan di antara tanda-tanda kebesaran Allah itu bahawa Dia jadikan bagi kamu pasangan hidup agar kamu mendapatkan ketenangan/kebahagiaan bersamanya. Kemudian Allah ciptakan di antara kamu berdua mawaddah dan rahmah." (Surah al-Rum, ayat 21)

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...